Alapító Okírat
Amely a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény 74/A-74/G § szabályai alapján jött létre az alulírt napon és helyen, az itt megfogalmazott célok érdekében.
I. Az alapítók:
Név: Tóth Péter, (születési hely/idő: Győr, 1956.09.30.; anyja neve: Németh Ilona; lakcím: 9171 Győrújfalu, Radnóti Miklós út 3.)
Név: Vörös Klára (születési hely/idő: Ajka, 1961.03.08.; anyja neve: Heiter Jolán; lakcím: 8440 Herend, Arany János út 21.)
Az alapítvány nyilvántartásba vétel útján önálló jogi személlyé válik.
II. Az alapítvány neve, székhelye, jellege:
Az alapítvány neve:
1.) Magyar Hagyományőrző és Lovaskultúra Alapítvány
2.) Az alapítvány székhelye: 8200 Veszprém, Martinovics utca 2.
3.) Az alapítvány telephelyei:
· 8431 Bakonyszentlászló, Kossuth út 3.
· 8419 Csesznek, Sarok köz 55.
· 8419 Csesznek, külterület hrsz.: 033/5.
· 9171 Győrújfalu, hrsz.: 502.
· 8200 Veszprém, Roboz utca hrsz: 2279.
· 8420 Zirc, Tündérmajor hrsz.: 2112.
4.) Az alapítvány időtartama: Az alapító az alapítványt - annak bírósági nyilvántartásba vételétől - határozatlan időre hozza létre.
5.) Az alapítvány működési területe:
Az alapítvány a céljai megvalósulásához szükséges tevékenységet elsősorban Magyarország területén fejti ki, de a feladatai ellátásához szükséges esetekben és mértékben bárhol működhet.
6.) Az alapítvány nyílt, ahhoz bárki, belföldi és külföldi természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet csatlakozhat, aki elfogadja, és támogatja az alapítvány célkitűzéseit. Feltételhez rendelt, vagy meghatározott célra rendelt alapítványi hozzájárulás elfogadásáról a Kuratórium dönt.
III. Az alapítvány célja és tevékenysége:
Ez az alapítvány nonprofit szervezet, a közjó érdekében tevékenykedik, egyetlen magánszemély nyereségét, haszonszerzését sem szolgálja.
Az alapítvány céljai:
- Hagyományőrzés. A történelmi, kulturális, néprajzi, népi kulturális örökség megőrzése, értékek gyűjtése, bemutatása, megőrzése, ápolása, ismertetése, továbbadása
- Magyar életkultúrák: ősi íjászat, vadászat, solymászat, fegyverzet felkutatása, bemutatása, kiállítása, az ismeretek terjesztése
- Paraszti élethez kapcsolódó néprajzi, népművészeti, népi iparművészeti hagyományok ápolása (parasztudvar létrehozás), kézműves napok rendezése, szervezése
- Paraszti élethez kapcsolódó épületeink (vályogház, kukoricagóré, hidas, nádtető) korhű, autentikus környezetben történő bemutatása és fenntartása, ősi mesterségek (fazekas, kádár, kőfaragó, kovács), népi munkák (gyüjtögetés, földmívelés, gyümölcstermesztés, konyhakertészet, ősi tartósítási módok, hagyományos állattartás, pásztorkodás, méhészkedés) szolgáltatások körébe tartozó (gyógyfüves, hegybíró, szekeres, kocsis, postakocsis, talyigás, hordár, kereskedő, fogadós, kocsmáros, lacikonyhás, üvegfestő, gobelin készítő, makramé készítő, kosárfonó) és kismesterségek bemutatása, hagyományőrző bemutatóhely létrehozása
- Hagyományos: régi használati eszközök, tárgyak gyűjtése, kiállítása, elfelejtett játékok felelevenítése, skanzen létrehozás
- Táboroztatás öko-környezetben (tájházban, jurtában) gyerekek táborainak szervezése,
- Az „ősmagyar lovas nemzet” bizonyítása, fenntartása, ápolása
- Nemzeti Lovas Stratégiához kapcsolódva, a lovas kultúra oktatás, gyermek- és felnőtt lovas oktatás, lovas utánpótlás-nevelés, iskolai lovas programok szervezése, lovas sport bevezetése az iskolákban, versenyszervezés, szponzorálás
- Sporttevékenység, sportélet támogatás
- A magyar lovassport (díjlovaglás, military, fogathajtás) eredményességének fellendítése, versenyszervezés
- Lovas-túrapont létrehozása, működtetése, fenntartása
- Lovas-túra vezetés, lovagoltatás, fogathajtás, lovas szakértői, kutatói tevékenység
- Őshonos, magyar nemesítésű állatok tartása, tenyésztése, mentése (hucul, kisbéri, nóniusz), erőszakmentes ló kiképzés (Parelli)
- Környezet-, természet-, egészség-, és állatvédelem
- Egészségmegőrzés, egészséges táplálkozásra nevelés, az egészséges testi és szellemi fejlődés biztosítása érdekében, a mozgás és sporttevékenység, szabadidő térnyerése a társadalomban
- Szociális tevékenység (élethelyzetet javító programok), kulturális tevékenység, kulturális programok szervezése
- Településfejlesztés, népességfejlesztés, ismeretterjesztés
- Hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése, foglalkoztatása, kapcsolódó szolgáltatások
- Munkaerő-piaci szolgáltatás
- Közösségfejlesztés, közösségvédelem, társadalmi tudatosság erősítése
- Nemzetközi tevékenység: testvér-települési kapcsolatok kialakítása belföldön és külföldön egyaránt
- Az Euro-atlanti integráció elősegítése.
Az alapítvány a gazdálkodása során elért eredményeit nem osztja fel, azt a létesítő okiratban meghatározott tevékenységre fordítja.
Az alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete független politikai pártoktól, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól anyagi támogatást sem vesz igénybe.
Az alapítvány - céljai megvalósítása érdekében - versenyeket, tanfolyamokat, előadásokat, és szabadidős programokat szervez és tart ingyenesen vagy önköltséges alapon.
Az alapítvány pályázat útján ösztöndíjakat, egyedi kérelmeket, pályázatot ítélhet oda.
Az alapítvány ismeretterjesztő anyagokat készít, ezzel összefüggésben kiadói tevékenységet folytat.
Az alapítvány széleskörű szervező tevékenységet fejt ki annak érdekében, hogy az alapítványi célok mind szélesebb körben megvalósulhassanak.
IV. Az alapítvány vagyona, az alapító befizetési kötelezettsége
Az alapítvány induló vagyona 200.000 Ft, azaz kettőszázezer forint, amely összeget alapítók készpénzben bocsátanak az alapítvány rendelkezésre az alábbiak szerint (Tóth Péter 100.000 Ft; Vörös Klára 100.000 Ft), a jelen alapító okirat aláírásától számított 8 napon belül az alapító által kijelölt banknál vezetett letéti számlára. Az induló tőke befizetéséről szóló bizonylatot a jelen Alapító Okirattal együtt kell a bírósághoz benyújtani.
Az alapítónak tudomása van arról, hogy az Alapítvány bírósági nyilvántartásba vételéig az induló vagyon zárolt számlára kerül.
Az alapítvány vagyonának forrása az alapító által rendelkezésre bocsátott induló vagyon, az alapítványhoz később csatlakozó természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek által teljesített minden felajánlás és az a vagyon is, amelyet az alapítvány számára bárki befizet. Az alapítvány vagyonát gyarapítja az alapítványi célok megvalósítása érdekében benyújtott és elnyert pályázat, támogatási összeg, valamint az alapítványi vagyon minden kamata.
V. Az alapítványi vagyon felhasználási módja
Az alapítvány vagyonának felhasználásáról a kuratórium dönt. Az alapítványi célok megvalósításához az alapítvány teljes vagyona felhasználható.
Az alapítvány főtevékenységként vállalkozási tevékenységet nem folytat, de vagyonának közvetlenül felhasználásra nem kerülő részével, kizárólag céljainak megvalósítása érdekében – azokat nem veszélyeztetve célokat szolgáló vállalkozási tevékenységet folytathat. A gazdálkodás során elért eredményeket nem osztja fel, azt a III. pontban meghatározott célok elérése fordítja.
Az alapítvány megszűnése esetén az alapítvány esetleg megmaradt vagyona azon része, melyet az alapító bocsátott az alapítvány rendelkezésére, életében az alapítóra száll vissza, a fennmaradó vagyont más hasonló közcélra kell fordítani.
Az alapítvány:
- az alapítvány vállalkozási tevékenységet folytathat
- az alapítvány programokat, előadásokat szervezhet
- oktató tevékenységet végezhet és oktatási támogatást adhat
- az alapítványi célokkal egyező kutatásokat támogathat
- az alapítványi célok megvalósításához kötődő szervezeteket hozhat létre társasági formában is
- az alapítványi célokkal kapcsolatos információszolgáltatást is nyújt, beleértve a kiadványok kiadását is
- az alapítvány támogatást elsődlegesen egyedi kérelemre adhat, melyet az alapítvány kuratóriumához kell benyújtani
- a kuratórium maga is dönthet támogatandó célok kérdésében, ebben az esetben pályázatot ír ki a támogatás elnyerése érdekében, a pályázat feltételeit és az eljárási rendet a kuratórium határozza meg
VI. Az alapító jogai és kötelezettségei
Az alapító köteles a jelen okiratban meghatározott induló vagyont az alapítvány rendelkezésére bocsátani.
Az alapító dönt a kuratóriumi tagok kinevezéséről a megbízatás lejártát követően, vagy ha időközben lemondás, vagy egyéb ok miatt szükségessé válik új kuratóriumi tag kijelölése.
A további kuratóriumot úgy kell összeállítani, hogy egy fő az alapítót képviselje, két fő pedig az alapítvány célja szerinti területek elismert szakemberei közül kerül felkérésre. Kuratóriumi tagságra jelölhető az a büntetlen előéletű személy, aki tevékenyen támogatja a jelen alapítványhoz hasonló, vagy azzal azonos célkitűzéseket.
Az alapító jogutód nélküli megszűnése esetén a kuratóriumot a nyilvántartást vezető Bíróság jelöli ki.
Az alapító dönt az alapító okirat módosításáról. A módosítás azonban nem irányulhat az alapítvány visszavonására, illetve az alapítványi célok és felhasználási módok szűkítésére.
VII. Az alapítvány kezelője: a Kuratórium
1.) A Kuratórium az alapítvány kezelésével megbízott ügyvivő, képviselő és döntéshozó testület. A kuratórium tagsága öt főből áll.
A szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
A kuratórium tagja - ha nem ő az alapító - nem lehet függelmi, vagy a PTK szerinti hozzátartozói viszonyban az alapítóval, illetve a felügyelő bizottság tagjaival.
A kuratórium tagja nem állhat közügyektől eltiltó bírói ítélet hatálya alatt.
2.) A Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a.) az alapítvány éves szakmai tevékenységének és költségvetésének meghatározása
b.) működés - éves költségvetésen kívüli - stratégiai döntéseinek meghozatala
c.) az alapítványhoz való, feltételhez kötött csatlakozás elfogadása
d.) az alapítvány szervezeti és működési szabályainak elfogadása
e.) szervezetekben, más alapítványokban való részvételről szóló döntés.
f.) a közhasznúsági jelentés elfogadása
g.) az éves beszámoló jóváhagyása
A 2.) f) g) alatti döntést a kuratórium egyhangú határozattal hozza meg az elnök által előterjesztett írásos anyag alapján.
3.) A kuratóriumi tagság megszűnik:
- tag halálával
- lemondással
- visszahívással
- a meghatározott idő lejártával
4.) A kuratórium üléseit az elnök vagy bármely tagja írásban a napirend közlésével hívja össze.
A vezető szerv (kuratórium ) határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi szervezet által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.
A Kuratórium akkor határozatképes, ha üléséin a tagok többsége jelen van. A Kuratórium döntéseit írásbeli szavazás útján is meghozhatja. A döntés akkor számít meghozottnak, ha az utolsó válaszlevél is megérkezett.
5.) A Kuratórium döntéseit többségi szavazással hozza meg. A Kuratórium üléseit szükség szerint, de évente legalább két alkalommal össze kell hívni.
A kuratórium ülésein bárki részt vehet.
A kuratórium a döntéseit nyílt, - ha a jelen alapító okirat másként nem rendelkezik - egyszerű többséggel (50 % + 1 szavazat) és egyenkénti szavazással hozza meg. A szavazás eredményét, és az egyes kuratóriumi tagok szavazatait a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
A jegyzőkönyv az alapítvány alapvető nyilvántartása.
A jegyzőkönyvben, mint a nyilvántartásban szerepelni kell:
a kuratórium döntésének tartalma
a kuratórium döntéseinek időpontja és hatálya, illetve
a kuratóriumi döntést támogatók és ellenzők számaránya (ha lehetséges személye)
A jegyzőkönyvet és benne a határozatokat a kuratórium időrendi sorrendben tartja nyilván.
Az alapítvány tevékenységéről szóló beszámolója nyilvános.
Az alapítványt a közhasznú szolgáltatás igénybevétele céljából bárki bármilyen formában megkeresheti, az alapítvány a kapacitása keretei között a rászorultságra is figyelemmel köteles ezeket az igényeket kielégíteni.
Az alapítvány szolgáltatásait szükségletfelmérés alapján nyújtja az érintetteknek, amennyiben az alapítvány a szolgáltatás nyújtásához szükséges pénzügyi fedezetet pályázati, vagy saját forrásból biztosítani tudja.
Az alapítvány irataiba bárki bármikor betekinthet. Az alapítvány a támogatást nyújtó számára a pénzfelhasználásról beszámolót készít.
A kuratórium döntéseit a székhelyen ki kell függeszteni
6.) Az alapítványt a Kuratórium elnöke képviseli a bíróság és a hatóságok előtt, valamint harmadik személyekkel szemben, személy szerint: Borda Erzsébet elnök.
Az alapítvány bankszámlája felett a Kuratórium elnöke és az alapítók kuratóriumi képviselője jogosult rendelkezni, személy szerint: Borda Erzsébet elnök és Pintér Balázs kuratóriumi tag.
Az Alapítóval érdekeltségi kapcsolatban lévő kuratóriumi tag képviselői tevékenységet nem láthat el, az alapítvány vagyona felett nem rendelkezhet.
7.) Az alapítvány feladatkörébe tartozó ügyek intézéséről a Kuratórium esetenként dönt, meghatározva azt a kuratóriumi tagot, aki az ügyintézésért felelős.
8.) Az alapítvány Kuratóriuma:
a.) az alapítók képviselője: Pintér Balázs
Lakcím: 9171 Győrújfalu, Bokros út 3.
b.) a kuratórium elnöke: Borda Erzsébet
Lakcím: 8419 Csesznek, Wathay Ferenc utca 55.
c.) kuratóriumi tag: Kovácsné Üveges Gabriella
Lakcím: 8200 Veszprém, Baláca út 15.
c.) kuratóriumi tag: Murai Zsolt
Lakcím: 8419 Csesznek, Vasút út 1.
c.) kuratóriumi tag: Nagy Zsanett
Lakcím: 8419 Csesznek, Wathay út 57.
A kuratórium megbízatása öt évre szól, a megbízatás újabb időszakokra is elnyerhető. A megbízatás a bírósági nyilvántartásba vétellel kezdődik.
VIII. A Kuratórium elnöke
A Kuratórium elnöke vezeti a kuratórium üléseit, továbbá képviseli az alapítványt a bíróság, a hatóságok, és harmadik személyekkel szemben, ellátja az alapítvány operatív vezetésének feladatait, és mindazokat a feladatokat, amelyeket az alapító okirat feladatkörébe utal.
Az alapítvány elnöki teendőit az alapító képviselője nem láthatja el.
VIII. Az alapítvány felügyelő bizottsága
Az alapítványnál 3 tagú felügyelő bizottság működik.
A felügyelő bizottság tagjait az alapító jelöli ki az alapítvány tevékenysége szerinti szakemberek közül.
Nem lehet a felügyelő szerv elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy, aki
a) a vezető szerv elnöke vagy tagja
b) a közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik
c) a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatást -, illetve
d) az a)-c) pontban meghatározott személyek hozzátartozója
A felügyelő bizottság jogosult és köteles a kuratórium tevékenységét megvizsgálni abból a szempontból, hogy a kuratóriumi döntések a jogszabályoknak és az alapítványi céloknak megfelelnek-e. Ha a felügyelő bizottság törvénysértést észlel, köteles a törvényességi felügyeleti eljárásra jogosult szerv fellépését kérni.
A felügyelő bizottság szükség szerint, de évente legalább egy ülést tart. A felügyelő bizottság üléseit bármely tag írásban az ok és a cél megjelölésével összehívhatja.
Az évi rendes felügyelő bizottsági ülést az alapítvány igazgatója hívja össze.
A felügyelő bizottság döntése szerint az alapítvány igazgatója a felügyelő bizottság ülésein jelen lehet.
A kuratórium tagjaira vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat a felügyelő bizottság tagjaira megfelelően alkalmazni kell.
A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
Az első felügyelő bizottság megbízatása öt éves időtartamra szól.
A felügyelő bizottság tagjai:
1. Név: Kovács Ádám ( lakcím: 8431 Bakonyszentlászló, László Király út 54. anyja neve: Ács Erika)
2. Név: Reider Róbert ( lakcím: 8194 Vilonya, Kossuth út 12.anyja neve: Darmó Erzsébet)
3. Név: Somogyi József ( lakcím: 8420 Zirc, Bakonybéli út 27. anyja neve: Hock Erzsébet)
IX. Az alapítvány megszűnése
Az alapítvány a törvényben meghatározott esetekben szűnik meg. Megszűnés esetén az alapítvány vagyonát hasonló célú alapítvány támogatására kell fordítani.
X. Az alapítvány nyilvántartásba vétele, záró rendelkezések
1.) Az alapító tudomásul veszi, hogy az alapítvány a jogi személyiségét az alapító okirat bírósági nyilvántartásba vételével nyeri el. Az alapító az alapítvány nyilvántartásba vétele után az alapítványt nem vonhatja vissza.
2.) A jelen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekre a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. tv rendelkezései vonatkoznak.
3.) Az alapító az alapító okirat bejegyzése során az alapítvány képviseletével meghatalmazza a (8420 Zirc, Petőfi Sándor utca 4.), nevezetesen Dr. Hutter Ernő ügyvédet, aki a meghatalmazást jelen okirat ellenjegyzésével elfogadja.
Zirc, 2012. szeptember 24.
Alapítók:
…………………………. ………………………….